ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

چالش های صنعت پتروشیمی و توسعه زنجیره ارزش

مدیر سایت | دوشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۳:۱۲ ب.ظ

عمده وظایف دستگاه متولی توسعه و تنظیم­ گری صنعت پتروشیمی در راستای توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی عبارتند از:

·  تدوین راهبرد و ترسیم نقشه راه توسعه زنجیره ارزش و جهت دهی به سرمایه گذاری بخش خصوصی بر اساس نیاز صنایع تکمیلی و پایین دستی کشور و بازارهای خارجی

·  ایجاد قطب ها و شهرک­های صنایع تکمیلی پتروشیمی و زیرساخت­های تکمیل زنجیره ارزش

·حمایت و ارائه مشوق­ها به طرح های تکمیل کننده زنجیره ارزش

·  پشتیبانی از تحقیق و توسعه و نوآوری در توسعه زنجیره ارزش

·  تنظیم تعاملات فی­مابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تجاری، توزیع عادلانه خوراک و جلوگیری از انحصار و متعادل سازی عرضه و تقاضا  

·  کمک به صنایع پایین دستی در افزایش بهره وری از جمله در کاهش ظرفیت­های بلا استفاده و بهینه سازی مصرف انرژی  

تحقق اهداف و ماموریت های فوق، مستلزم تغییرات بنیادین در برخی نگرش­ها و سیاست­هاست که به برخی از آنها اشاره می­شود:

1.  صنعت پتروشیمی کشور از آغاز خصوصی سازی شرکتهای پتروشیمی دچار بحران اختیارات مدیریتی، مالی و مالکیت بر منابع موردنیاز خود شده و از تفرق تصمیم گیری در برنامه­ ریزی، سیاست­ گذاری، تسهیل­ گری و تنظیم­ گری رنج می­برد. در حال حاضر نقش­ مالکیتی و حاکمیتی این صنعت در اختیار وزارت نفت بوده و اختیارات تصویب طرح­ها و تخصیص منابع بین وزارت نفت و شرکت گاز و سازمان مناطق ویژه و وزارت نیرو و صندوق توسعه و غیره تقسیم شده و تنها وظیفه پیگیری از نهادهای مذکور بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی گذاشته شده است. بدیهی است که در چنین شرایطی ایجاد شهرک ها و مناطق ویژه پتروشیمی و ارائه مشوقهای مالیاتی و تخفیفات خوراک و غیره خارج از توان و اختیارات این شرکت خواهد بود. لازم است هرچه زودتر به این وضعیت نامساعد رسیدگی و متولی صنعت پتروشیمی کشور با اختیارات و مسئولیتهای شفاف و کامل تعیین گردد.

2.  نگاه غالب موجود در بدنه مدیریت دولتی چندان اعتقادی به حمایت از بخش خصوصی اقتصاد از خود نشان نمی دهد و از آنجا که صنعت پتروشیمی را واگذار شده به بخش خصوصی می­داند، کمتر آن را در منظومه اقتصادی کشور به حساب می­آورد. این نوع نگاه باید تغییر کرده و اصل 44 قانون اساسی با اعتقاد راسخ ­تری مورد حمایت و اجرا قرار گیرد.

3. مناطق و قطب­های ویژه توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با همکاری و حمایت دستگاهها و سازمان­های ذیربط صنعتی و اقتصادی کشور تاسیس و پشتیبانی گردد.

4.   بخش پایین دستی پتروشیمی غالباً  متکی بر نیروی کار، دانش بنیان، منعطف در نوع و مقدار محصول، و بازارمحور است. از این رو میزان اشتغال­ زایی و ثروت آفرینی در بخش پایین دستی به مراتب بیشتر از بخش بالادستی است که معمولا نیازمند سرمایه گذاری هنگفت بوده و ظرفیت اشتغال زایی پایینی دارد. معهذا مقامات و نمایندگان شهرها و استان­ها بیشتر در پی احداث واحدهای بزرگ و مادر صنعت پتروشیمی در حوزه متبوع خود هستند و تقاضاهای آنان در این زمینه گاهی وزارت نفت را به اتخاذ تصمیمات غیر اقتصادی و غیر کارشناسی واداشته و برنامه ریزی های علمی و آینده نگر را تحت الشعاع قرار می­دهد.

5.   متاسفانه سال­هاست که تحت لوای کوچک سازی بدنه دولت، از ورود نسل جوان به ساختار مدیریتی و کارشناسی دولت جلوگیری میشود، و تعداد اندکی هم که وارد این فضا میشوند، قبل از اینکه فرصت ایجاد تغییر و تحول در فرهنگ و ساختار و عملکرد دستگاه متبوع پیدا کنند، تحت الشعاع تفکر مدیریتی قدیمی و محافظه کار و سیستمهای انگیزشی مبتنی بر اطاعت و حفظ وضع موجود قرار گرفته، به تدریج همرنگ و همسو با نظام مدیریتی غالب شده و دچار انفعال و سرخوردگی میشوند. دوره های دانشگاهی پرورش مدیران نیز که در برخی دستگاهها مانند پتروشیمی برگزار شد چندان ثمربخش نبود چون صرف نظر از نگاه سکولار و لیبرالیستی حاکم بر دوره های مذکور، سبک و کلیشه های مدیریتی تعلیم داده شده، در فضای کسب و کار متشکل از بخش خصوصی ضعیف تحت سلطه اقتصاد دولتی غیرپویا و نظام اداری بسته، امکان پیاده سازی و شکوفایی نداشتند. در مقابل، تشکیلات و نهادهای انقلابی جدیدالتاسیسی چون جهاد سازندگی و سپاه پاسداران بدون الگوبرداری از کلیشه های خارجی و صرفا با اتکاء بر استعدادهای داخلی، در مقایسه با مشابه های دولتی تر خود بسیار پویاتر، خلاقانه تر و موفق تر عمل کردند و هرگاه این نهادهای پویا در تشکیلات دولتی ادغام شدند (مانند ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی)، پویایی و خلاقیت و مدیریت جهادی آن نهاد در پیچ و خم بوروکراسی دستگاه مقصد کمرنگ و محو شد. نظام برخاسته از انقلاب اسلامی کشورمان برای تحقق توسعه و شکوفائی اقتصادی کشور نیازمند مدیران مؤمن به اهداف و ارزشهای بنیادین انقلاب، سنت شکن، ریسک پذیر، پرکار و کم توقع و در یک کلام مدیران جهادی است و اینگونه مدیران برای تداوم تلاش و فعالیت خود نیاز به محیط سازمانی انقلابی و جهادی دارند. به کوته سخن، تحول و توسعه صنعت پتروشیمی بیش از هرچیز نیازمند مدیریت جوان و پویا، تفکر خلاق، و واگذاری سکان تصمیم­ گیری در نظام مدیریت دولتی به نسل جوان متعهد و با انگیزه است. 

  • مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.