ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

صنعت پتروشیمی ارمنستان و زمینه های همکاری

مدیر سایت | يكشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۳۵ ب.ظ

· کشور ارمنستان به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی در منطقه اوراسیا اهمیت اقتصادی و سیاسی زیادی برای ایران جهت دسترسی به گرجستان و دریای سیاه دارد و به طور بالقوه می­تواند مسیر جایگزین مناسبی برای انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا فراهم سازد.

·    در حال حاضر کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی (CIS)، روسیه و ایالات متحده آمریکا از اصلی ترین  طرفهای تجاری ارمنستان می باشند و کشور ارمنستان را می‌توان بعنوان پل ارتباطی جهت ورود ایران به بازارهای کشور روسیه، کشورهای (CIS) و اروپا نام برد، به همین جهت کشور ارمنستان در رده بندی سازمان توسعه تجارت ایران در اولویت اول بازار هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران معرفی گردیده است.

·    اگر چه بازار کشور ارمنستان با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر چندان چشمگیر نیست، اما موقعیت این کشور به گونه است که می تواند زمینه حضور در بازار 180 میلیون نفری کشورهای اوراسیا را برای ایران فراهم کند. بازرگانان ایرانی می توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی کالای خود را از ارمنستان به کشورهای اوراسیا ارسال کنند. کشور ارمنستان قراردادی با 28 کشور اروپایی امضاء کرده که بر اساس آن 6400 نوع کالا از این کشورها به ارمنستان و دیگر کشورهای اوراسیا ارسال می شود و جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از این بازار استفاده کند. [1]

·    ارمنستان یکی از صنعتی ترین کشورهای جدا شده از شوروی سابق بوده و هنوز زیرساخت های صنعتی در آن کشور وجود دارد. اقتصاد این کشور به طور کامل تحت پوشش بخش خصوصی است و دولت هیچ مداخله ای در این زمینه ندارد و صنعتگران ایرانی می توانند به راحتی یک بنگاه اقتصادی در کشور ارمنستان به ثبت رسانده و فعالیت خود را آغاز کنند. نظام بانکی در کشور ارمنستان از پیشرفته ترین نظام های بانکی جهان محسوب می شود به طوری که هم اکنون کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلستان و برخی از کشورهای عربی در ارمنستان فعالیت بانکی دارند و سرمایه گذاران در هر لحظه از شبانه روز می توانند همه سرمایه خود را از بانک های ارمنستان به دیگر نقاط جهان منتقل کنند.[2]

·    کشور ارمنستان از دیرباز روابط سیاسی خوبی با ایران داشته و با توجه به سابقه اختلافات ارضی و سیاسی آن با دو کشور آذربایجان و ترکیه، همجواری با ایران فرصتی برای دسترسی این کشور به منطقه غرب و جنوب آسیا تلقی می­شود. با این همه به دلیل ناآشنایی بازرگانان دو طرف با ظرفیت های صنعتی و اقتصادی کشور های یکدیگر، مراودات تجاری چندانی بین این دو کشور ایجاد نشده به طوری که در بهترین شرایط حجم تجارت طرفین از مرز 300 میلیون دلار (در سال 1392)  تجاوز نکرده است. [3] ضمنا نبود زیرساختها بویژه در زمینه راه آهن و جاده یکی از مشکلات اساسی برای حمل و نقل کالا بین دو کشور ایران و ارمنستان است.

·    صادرات گاز طبیعی ایران به ارمنستان از طریق خط لوله 30 اینچ تبریز-ایروان صورت می­گیرد و در حال حاضر قرارداد تهاتر گاز با برق ارمنستان در حال انجام است.

·    ارمنستان یکی از مشتریان صنعت پتروشیمی ایران است و شرکت های ارمنی از ایران محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری وارد می کنند. مسافت کوتاه و رضایت مشتریان از کیفیت خوب محصولات پتروشیمی ساخت ایران، از مهمترین فرصتهای توسعه همکاری بین دو کشور است. استان آرماویر ارمنستان در سال های اخیر به یک استان صنعتی تبدیل شده و بسیاری از شرکت های این منطقه در تلاشند همکاری های خود را با ایران به منظور واردات مواد پتروشیمی افزاش دهند.[4]

 سوابق و زمینه های همکاری

در این خصوص به تنها مورد مهمی که میتوان اشاره نمود تامین بخش عمده ای از خوراک پلیمری و شیمیایی شرکتهای ارمنستان از جمله آرم پلاست توسط صنایع پتروشیمی ایران است.

پیشنهادها

با توضیحات فوق، موارد زیر جهت توسعه همکاری­های دو کشور در صنعت پتروشیمی پیشنهاد میشود:

·         مذاکره در خصوص سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در ارمنستان با استفاده از خوراک تامین شده از ایران. قابل ذکر است که ارمنستان چند سالی است که در جهت بازسازی سیستم انتقال آب و سیستم های انتقال فاضلاب های شهری و صنعتی و همینطور انتقال گاز طبیعی تلاش می کند، لذا افزایش تولید لوله های پلی اتیلن و پی وی سی فرصتی برای همکاری از سوی صنعت پتروشیمی ایران است. با توجه به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا بوده و بین کشورهای عضو این اتحادیه معافیت های مالیاتی و گمرکی ایجاد شده است، محصولات پایین دستی تولید شده به راحتی قابل صدور به این کشورها نیز خواهد بود.

·         معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست پتروشیمی ایران به سرمایه گذاران ارمنی   

·         مذاکره در زمینه عقد قراردادهای بلند مدت صادرات مواد پایه، میانی، پلیمری، و پایین دستی محصولات پتروشیمیایی ایران به ارمنستان به منظور ترانزیت به کشورهای اوراسیا و اروپا و ایجاد هاب صادراتی محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اوراسیا در آن کشور.

·         ایجاد شرکت های توسعه سرمایه گذاری، تأسیس دفتر بازرگانی پتروشیمی، اجاره انبار محصولات، و ایجاد بازارچه های مرزی. لازم به ذکر است که منطقه آزاد مغری در نزدیکی مرز ارمنستان که به تازگی تشکیل شده با منطقه آزاد ارس در حدود یک کیلومتر فاصله دارد و فرصت بسیار خوبی برای افزایش ارتباطات تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.

·          نقل و انتقال ارزی از طریق بانک های کشور ارمنستان و گسترش فعالیت های بیمه ای

·         مذاکره در زمینه توسعه خط ترانزیت ریلی ایران- اوراسیا-اروپا جهت صادرات محصولات و واردات مواد مصرفی وتجهیزات صنعت پتروشیمی خریدار شده از کشور های اروپایی از طریق ارمنستان. با توجه به اهمیت کریدور شمال به جنوب که مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه در روسیه است، یکی از مسیرهایی که در این کریدور می توان طی کرد مسیر ارمنستان است.

·         تشکیل نمایشگاه دائمی صنایع ایران از جمله صنعت پتروشیمی در ارمنستان (با توجه به تردد گردشگران و بازرگانان کشور های مختلف به ارمنستان )

·         صدور خدمات فنی و مهندسی صنایع پتروشیمی ایران به ارمنستان

·         اعزام هیئت های بازرگانی و شرکت در نمایشگاه های صنعتی دو کشور



 



[1] اظهارات سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در استانداری مرکزی، 10/2//96

[2] همان

[3] اظهارات سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در استانداری مرکزی، 10/2//96

  • مدیر سایت

ارمنستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.