ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

لزوم احیاء اندیشکده یا کانون تفکر شرکت ملی صنایع پتروشیمی

مدیر سایت | يكشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۵۶ ب.ظ

تأمین اطلاعات محیطی و تهیه گزارشهای تحلیلی دقیق و به روز مورد نیاز برای تصمیم گیری مدیران و تدوین راهبردهای کلان صنعت پتروشیمی، مستلزم پایش و تحلیل تحولات در محیط کلان و خرد کسب و کار است. تحولات محیط کلان در حوزه های زیر دسته بندی می­شوند:

    1. محیط سیاسی(P) : تحولات سیاسی کشورها، مجامع بین المللی و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی در سطح جهان، منطقه و کشور.
    2. محیط اقتصادی(E) : تحولات اقتصادی کشورها، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، یونیدو، و سایر مجامع اقتصادی بین المللی و تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی و بالعکس در سطح جهان، منطقه و کشور.
    3. محیط اجتماعی(S) : وقایع و تصمیمات حوزه اجتماعی و فرهنگی (مانند تبلیغات روی مصرف یا عدم مصرف یک ماده خاص) در سطح جهان، منطقه و کشور توسط دولتها، نهادهای ملی و بین المللی و تأثیرات آنها بر صنعت
    4. محیط فناوری(T) : رصد دستاوردها و پژوهشهای حوزه فناوری مانند توسعه محصولات و فرآیندهای جدید در صنعت پتروشیمی و صنایع مرتبط در سطح جهان، منطقه و کشور و تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی.
    5. محیط حقوقی(L) : تصمیمات و پروتکلهای حقوقی و قانونی ملی و بین المللی و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی.
    6. محیط زیستی(E) : رصد تصمیمات و پروتکلهای حوزه محیط زیست در سطح ملی و بین المللی و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی و بالعکس.

در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، برای برخی از حوزه های فوق (اقتصادی، فناوری، حقوقی، زیست محیطی) واحدهای سازمانی مستقلی متولی امور اجرایی هستند و برای برخی حوزه ها(اجتماعی) فعالیتهای پراکنده ای در قالب همایش و امثال آن صورت می پذیرد اما یک ساختار منسجم و یکپارچه که به تحلیل همه حوزه های محیط کلان و تجمیع نتایج آن برای تصمیم سازی راهبردی بپردازد وجود ندارد.

همچنین در محیط رقابتی کسب و کار صنعت پتروشیمی، بر اساس مدل ۵ نیروی پورتر لازم است که پایش و تحلیل راهبردی  عوامل زیر دائما مد نظر تصمیم گیرندگان بنگاه قرار گیرد:

  1. رقابت بین رقبای حاضر: رصد تصمیمات و سیاستهای شرکتها، کنسرسیومها، اتحادیه ها و انجمنهای فعال در صنعت پتروشیمی در سطح جهانی و منطقه ای و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی و بالعکس در سطح جهان، منطقه و کشور ما.
  2. قدرت چانه زنی تأمین کنندگان: رصد تصمیمات، سیاستها و قدرت چانه زنی شرکتها و کنسرسیومهای تأمین کننده خوراک، سرویسهای جانبی، دانش فنی، و تجهیزات صنعت پتروشیمی در سطح جهانی و منطقه ای و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی و بالعکس در سطح جهان، منطقه و کشور ما.
  3. قدرت چانه زنی مشتریان: رصد تصمیمات، سیاستها و قدرت چانه زنی شرکتها و کنسرسیومهای خریداری کننده محصولات پتروشیمی (تولید کنندگان محصولات پایین دستی پتروشیمی) در سطح جهان و منطقه و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی و بالعکس در سطح جهان، منطقه و کشور ما.
  4. تأثیر رقبای تازه وارد : رصد عوامل تأثیر گذار بر تصمیمات و سیاستهای سرمایه گذاران و شرکتها و کنسرسیومهایی که قصد ورود به صنعت پتروشیمی را دارند (در سطح جهان و منطقه) و تحلیل میزان سهولت و تأثیر ورود آنها به صنعت پتروشیمی در سطح جهان، منطقه و کشور ما.
  5. تأثیر مواد جایگزین : رصد تحولات در مواد مشابه یا جایگزین مواد فعلی صنعت پتروشیمی اعم از خوراک جایگزین(مانند Bio-Mass) یا محصول(مانند متانول به عنوان سوخت خودرو) در سطح جهان، منطقه و کشور توسط شرکتها و مراکز پژوهشی و تحلیل تأثیرات آنها بر صنعت پتروشیمی در سطح جهان، منطقه و کشور.

در زمینه عوامل محیط رقابتی فوق نیز ساختار یکپارچه ای برای رصد و تحلیل و تصمیم سازی وجود ندارد. سابقا یک کانون تفکر وجود داشت که شاید بتوان با احیای آن این نقیصه را برطرف نمود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.