ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

ایران پتروکِم Iran Petrochem

بررسی و تحلیل وضعیت و روند صنعت پتروشیمی در ایران و جهان

موقعیت صنعت پتروشیمی در ایران

مدیر سایت | چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۶:۴۳ ب.ظ

·          ایران از لحاظ استقلال سیاسی و نظام حکومتی، ساختار جمعیتی(تعداد، ترکیب سنی و سطح توسعه یافتگی جمعیت)، مرزهای جغرافیائی، وسعت سرزمینی، ظرفیت اقتصادی، و ترکیب منابع هیدروکربوری در منطقه کشوری پر ظرفیت و منحصر به فرد محسوب می شود و در صورت رفع کاستی­های جامعه دانشگاهی و بدنه مدیریت دولتی، آینده روشن و ممتازی برای آن پیش بینی می­شود. 

·          صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مادر، مهمترین پایه های توسعه و موتور محرک بخشهای گوناگون اقتصاد هر کشور محسوب شده و وظیفه تولید محصولات گوناگون از منابع نفت و گاز را از طریق احداث و راه اندازی مجتمع­های پتروشیمی به عهده دارد.

·           گسترش صنایع پتروشیمی کشورمان چندین هدف مهم چشم انداز 1404 ازجمله افزایش درآمد صادراتی، حذف تدریجی وابستگی به درآمد حاصل از خام فروشی نفت و گاز، گسترش صنایع پایین دستی، بسترسازی برای گسترش سایر بخشهای اقتصاد اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات، و نیز اشتغال زایی، افزایش تولید ناخالص داخلی، و ارتقاء سطح رفاه جامعه را محقق خواهدساخت.

·          تا پایان برنامه پنجم توسعه، صنعت پتروشیمی ایران در زمینه محصولات پایه شیمیایی یا پلیمری پایه فعالیت کرده است ولی برای توسعه صنعت به طرح هایی که زنجیره را کامل کنند و پلیمرهای خاص برای تامین خوراک صنایع پایین دست پتروشیمی تولید می کنند توجه و حمایت می کند. صنعت پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آینده نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور بازی خواهد کرد.

·          عمده ترین خوراک در صنعت پتروشیمی ایران گاز طبیعی است اما طرح های دیگری هم وجود دارند که با خوراک اتان، متان، نفتا، پروپان و بوتان فعالیت می کنند. اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صدور مجوز برای واحدهایی است که ضمن بکارگیری فناوری های نو، به تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات ویژه می پردازند.

·          از ۵۵ طرح در دست اجرای پتروشیمی، ۱۶ طرح پیشرفت بالایی دارند که اغلب آنها در سال 1396 راه اندازی می شوند.

·          ظرفیت موجود تا پایان سال 1394 در حدود 63 میلیون تن بوده است که با این میزان ظرفیت تولید، سهم صنعت پتروشیمی ایران در خاورمیانه 38 درصد و در دنیا 4.8 درصد است. این مقدار تولید با اجرایی شدن طرح های در حال اجرا و نیز طرح های مطالعاتی تا سال 1400 به 130 میلیون تن در سال و در سال 1404 به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید و سهم کشورمان از حضور در بازار جهانی نیز افزایش خواهد یافت.  

·          در مورد سهم آینده حضور ایران در صادرات محصولات پتروشیمی به جهان و خاورمیانه تا سال 1400 میتوان گفت میزان صادرات اتیلن به خاورمیانه 31.6 درصد و به جهان 7 درصد خواهد بود و صادرات پلی اتیلن به خاورمیانه 38.1 درصد و به کشورهای دیگر 14 درصد خواهد شد. صاردات پروپیلن به خاورمیانه 19.6 و به جهان 2 درصد خواهد بود.

 

  • مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.